Filmhome
Regisztráció
Nem:
Születési adatok:

Van facebook profilod?
Csatlakozz!

A Regisztrálok vagy a Regisztráció facebookkal gomb lenyomásával elolvastam és elfogadtam az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi tájékoztatót!

Feljövőben az alvilág

2019-11-03 09:08 | wildwolf | 0 | ()   (0) | 0 szavazat

Olaszország idei Oscar-nevezettjével indít az idei MittelCinemaFest, amely mint egy totó (ezúttal nem Cutugno, hanem a Mészáros) 13+1 kortárs művet kínál: tizenhárom játékfilmet és egy dokumentumfilmet láthatunk. Utóbbi érdekessége, hogy a magyar származású olasz író, Giorgio Pressburger A fehér közök törvénye című regényének filmes adaptációja. További hazai vonatkozás, hogy a gyermeke örökbe adásától pénzt remélő anyáról szóló Napsugár című alkotást Pohárnok Gergely fényképezte, a Medvevilág Szicíliában című egészestés rajzfilm pedig részben Magyarországon készült.

 


 

A fesztivál első filmje stílszerűen Az első áruló, amely egyébként csak jövőre érkezik a hazai forgalmazásba, de a Mozinet filmnapokon már sikerrel debütált. A Polipot leleplező első nagy bűnbánó, Tommaso Buscetta mindvégig késélen táncol, de akkor kerül igazán kutyaszorítóba, amikor Giulio Andreotti kereszténydemokrata pártvezér (1945 és 1999 között 33 kormány tagja, közülük hétnek miniszterelnöke) alvilági kapcsolatairól is fellebbenti a fátylat. Mindenesetre a Maxiprocesso, a valaha volt legnagyobb olasz per végén 344 embert ítéltek összesen 2665 év szabadságvesztésre, és ami még fontosabb: a legfelsőbb bírói szerv kimondta, hogy a maffia létezik. Az olasz állam hivatalosan ugyanis a nyolcvanas évek végéig tagadta ezt.

 


 

Pedig hát nem is csak a szicíliai (Cosa Nostra) szervezett bűnözés polipkarjai fonták át az olasz gazdaságot és közéletet, hanem a kalábriai (’Ndragheta) és a kampániai (Camorra) maffia is felírta magát Itália térképére. A fesztivál több filmje is ide, Nápoly Sanità negyedébe vezet el, ahol több sikolyt hallani a nyílt utcán, mint a hullámvasúton. Az ADS Service által forgalmazott és az idei Berlinálén a legjobb forgatókönyvért Ezüst Medve-díjat nyert Ragadozók hat fiatalja azzal áltatja magát, hogy elhozza az igazságot a városrészbe. A jóra törekednek, de ehhez a rossz utat választják. Nem félnek sem a börtöntől, sem a haláltól. Tudják, hogy egyetlen lehetőségük, ha mindent egy lapra tesznek fel. Azt viszont nem tudják, hogy egy háború részesei, és a bűnözés világa visszafordíthatatlan választás elé állítja őket: fel kell áldozniuk a szerelmet és a barátságot.

 


 

A Sanità negyed polgármestere afféle helyi kiskirály, aki saját elvei szerint szolgáltat igazságot, figyelmen kívül hagyva az államot és a vitás feleket. Ez az a hely, ahol ha arra bíztatsz valakit, hogy lőjön, nem kell kétszer mondanod. A szentek a paradicsomba mennek, mindenki más pedig Don Antonióhoz fordul – szól a helyi szabály. De mi van, ha valaki éppen Don Antoniót szeretné eltenni láb alól? Akkor kihez forduljon? Főleg, ha az a valaki pont Don Antonio fia. Na, itt jön a képbe a polgármester, aki elhatározza, hogy kibékíti és megmenti mindkettejüket.

 


 

És itt van még a bevezetőnkben említett totós film, az 5 – A tökéletes szám, amelyben egy visszavonult bérgyilkos indul bosszúhadjáratra, miután fiát egy megbízás teljesítése közben tőrbe csalják. Mert ahogy van betyárbecsület, úgy léteznek gengsztertörvények is, amelyek az alvilág működését szabályozzák. És ezek itt most csorbát szenvedtek. Az apa ezért felhívja egykori barátját és kollégáját, a szintén bérgyilkos Totò-t, a Mészárost, hogy kutassák fel a megbízót és egyenlítsék ki a számlát. Innentől üldözések, lövöldözések és emberrablások követik egymást, a régről ismert eszközökkel és képekkel, ahogy az Alfa Romeo csomagtartójába gyömöszölik az áldozatot. Csakhogy ezzel újraindul a végtelen erőszakspirál, ami elgondolkodtat azon, mi értelme az életnek, ha azt a bűnözés és az azt szabályozó értékek irányítják.

 


 

Persze ha Olaszországra gondolunk, van még valami, ami a maffián kívül rögtön eszünkbe jut. Hát igen, a szép nők és a szerelem. Természetesen a MittelCinemaFest sincs meg ezek nélkül. A fesztivál legtöbb, ebben a témában műsorra kerülő filmje az ellentétek összevegyítésével játszik. A Cinenuovo forgalmazásában érkezik az Időtlen szerelem, amelyben a fiú zenészi karrierre vágyik, a lány viszont leginkább szabad nő szeretne lenni. Miközben Matteo otthon írja a szerelmes dalokat, Francesca nekivág a világnak, ahonnan ötévnyi utazgatás után magával hozza a haladást, az emancipációt és a ’70-es évek változásainak a szelét.

 


 

A Bangla egy ösztöneit szabadjára engedő olasz lány és egy konzervatív családban élő, bengáli származású muzulmán fiú találkozásáról szól. A fiú szintén zenész, a lány pedig ugyancsak szabad szellem. Kettejük fő dilemmája az, hogyan egyeztessék össze kapcsolatukat az iszlám egyik legszigorúbb előírásával: a házasság előtti szex tilalmával. Elnézve az Asiát alakító Carlotta Antonellit, számomra semmi sem lenne túl Korán.

 


 

A leányanyák viszont alighanem korainak gondolják a gyermekáldást. Az Anyaság című film megesett kamaszlányait szüzességi fogadalmat tett apácák fogadják be – a keresztényi szeretet jegyében. Együttélésük során kölcsönösen hatással vannak egymásra, ami legalább olyan kihívás a novíciák, mint a tinilányok számára.

 


 

Az én lányom tízéves főhősét viszont két anya is egyedül magának akarja, ráadásul a két nő nem is lehetne különbözőbb. A kislánnyal szinte szimbiózisban élő Tina és a zűrös életű Angelica a gyermek születésekor titkos egyezséget kötött, ám most mindketten elkeseredett harcot kezdenek Vittoria szeretetéért. Kilométeres fesztivállista és számtalan díj tanúskodik arról, hogy ez a szeretet földrajzi helytől függetlenül mindenki számára a legfontosabb.

 


 

Azok a gyerekek se szívesen mondanak le róla, akiknek a szülei elváltak. A Milyen jó lenne! két fiú- és egy lánytestvére mindent (na jó, majdnem mindent) megtesz azért, hogy őseiket ismét boldognak lássák és főleg együtt, egymással.

 


 

Persze van, amikor ez lehetetlen. Ha például az egyik szülő meghal, az egyszeriben felborítja a családi harmóniát. A Down-szindrómás Dafne anyja hirtelen veszíti életét, és az apa nemigen tud megbirkózni a gyásszal. Végül, hogy felrázza őt depressziójából, a lány hegyi túrát szervez kettejüknek anyja szülőfalujába. Az idei berlini filmfesztivál Panorama szekciójában bemutatkozott és Fipresci Díjat nyert mű megtanítja, hogyan léphetünk túl saját korlátainkon.

 


 

A bajnok címszereplője erre magától nem képes, külső segítséget kell hozzá kapnia. Iszonyú sporttehetség, csak épp kicsapongó élete miatt állandó botrányok kísérik. Egy elkényeztetett sztár, akinek nem számít, hány Ferrarit tör össze. Totális ellentéte az örökös pénzügyi zavarral küszködő, magányos tanár, akire a labdarúgó klub elnöke rábízza az éretlen gólkirályt, hogy némi fegyelmet tanuljon. És a két ember szép lassan összecsiszolódik.

 

 

November 6. és 16. között immár tizenhetedik alkalommal jelentkezik az olasz filmfesztivál, amelynek a fővárosban a Puskin és a Tabán mozi ad otthont, de az alkotások egy részét Szegeden és Debrecenben is bemutatják.

Legfrissebb hírek
Filmforgatás és kulisszajárás

2020-08-10 10:22 | Wolf Géza | ()   (0) | 0 szavazat ;

Etyeki, de nem bor; Korda, de nem Gyuri; stúdió, de nem színpad – mi az?.

Tovább olvasom »
Vimeo On Demand csatornát indít az ADS

2020-04-19 10:11 | Wolf Géza | ()   (0) | 0 szavazat ;

Alternatív mozizás otthonról.

Tovább olvasom »
Kritikusok