Megvadult tinik és útkereső harmincasok
A negyedik budapesti Szlovén Filmnapokon a magyar közönség három díjnyertes, kortárs szlovén alkotást tekinthet meg. A rendezvénynek a Toldi mozi ad otthont.
A nyitófilm az Y generáció nehézségeiről, útkereséséről őszintén beszélő Elég a lúzerségből. Középpontjában a 29 éves Špela áll, aki néhány éve diplomázott, de még nem tudott elhelyezkedni. Pályakezdőként mindenhol önkéntesként szeretnék őt először kipróbálni. A legjobb barátnői évekkel ezelőtt Nyugatra költöztek, és nem is akarnak visszatérni, Špela azonban makacsul kitart amellett, hogy otthon marad. Amikor a barátja is külföldön kap munkát, a lány lakás, munkahely és társaság nélkül marad. Kényszerűségből visszaköltözik hát a szüleihez, de szeretne végre önállóvá válni és felnőni, ahelyett hogy tovább nyújtaná a már úgyis tíz évnél hosszabb ideje tartó serdülőkorát. Az elsőfilmes szlovén rendezőnő alkotása a Vesna Filmfesztiválon megkapta a legjobb nagyjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, valamint a legjobb női mellékszereplő díját is. A vetítés után a nézők találkozhatnak a film rendezőjével, Urša Menarttal.
A Következmények tavaly elnyerte a Cinefest fődíját. (Akkor még Ok-okozat címen vetítették.) Darko Štante
alkotásában Andrej
folyamatosan lóg a suliból, erőszakos viselkedését pedig már a szülei sem
tudják kezelni. Mikor a rendőrséggel is meggyűlik a baja, a helyzet odáig
fajul, hogy nevelőotthonba kerül, ahol hamar bebizonyítja, hogy mire képes. A
Žele vezette nehézfiúkhoz csapódik és azt hiszi, barátokra lelt, akik mellett
biztonságban van és akik elfogadják. Ám egyre keményebb ügyekbe keveredik, és
egyre nehezebb döntéseket kell meghoznia. A film a Vesna
Filmfesztiválon nemcsak a legjobb rendező és a legjobb szereplő díját érdemelte
ki, de a közönségdíjat is elvitte.
Végül Miroslav Mandić Játszom, létezem című munkáját láthatjuk, amelyben a színészi lét és a való világ érdekes összecsúszásának lehetünk tanúi. Egy fiatal színésznő ugyanis, akinek tolvajt kell alakítania egy filmben, a valóságban is lopni kezd, miközben kapcsolata az érte rajongó pincérsráccal egyre ”filmszerűbbé” válik... Egy koldus szerepre való felkészülés során a színész hajléktalanszállókba jár, ahol miközben egyre jobban megismeri az ott élők életét, felébred benne a szabadság iránti vágy... A színész a tévés szappanoperában megszállottan követi a dívát, akibe szerepe szerint szerelmes, a nő azonban igyekszik meggyőzni arról, hogy a kamera előtti történéseknek semmi köze a magánéletükhöz. A film különlegessége, hogy játszik benne két neves horvát művész, Goran Bogdan és Lana Barić.
Az eseményt a
Szlovén Filmközpont, a BudapestFilm és a Szlovén Köztársaság budapesti
nagykövetsége közösen szervezi.